Nieuws

Een app als ondersteunend communicatiemiddel

Willemien Bierman, communicatiedeskundige van Kentalis Communicatie Behandelteam Utrecht, deelt haar tips via de appvinder. Als je in de zoekbalk haar naam ingeeft vind je alle apps die zij heeft gedeeld. In de nieuwsberichten lees je haar tips. Deze keer: Is dit de juiste app als ondersteunend communicatiemiddel voor mijn cliënt?

“Is dit de juiste app als ondersteunend communicatiemiddel voor mijn cliënt?”

Voor het zoeken naar een goede app als TOC middel is het belangrijk dat de cliënt goed in beeld is gebracht. Je moet weten wat de cliënt begrijpt aan foto’s of pictogrammen. Wat kan de cliënt zelf? Gaat hij/zij de app zelfstandig gebruiken of wordt hij/zij begeleid bij het gebruik van de app? Kan de cliënt de app zelf aanpassen of moet dat juist niet kunnen? Dan is het heel belangrijk dat je “edit mode” kan vergrendelen voor de cliënt. Hoe kan je de app aanpassen aan de behoefte en het niveau van de cliënt? Een app wordt geleverd maar kan meestal goed worden aangepast.

Wanneer je een app aanbied met vele begrippen al inbegrepen kan het soms moeilijk zijn voor de cliënt hier zelfstandig binnen te navigeren. Houd bij het kiezen van de app ook rekening met de omgeving. Kan de omgeving omgaan met de app? Weet de omgeving hoe ze de app kunnen aanpassen? Weet de omgeving het doel van de app en weten ze hoe en wanneer ze de app kunnen inzetten? Wanneer je meer wilt weten over een app kan je altijd mailen naar degene die de app heeft beschreven.

Meer ondersteuning nodig bij het kiezen van de juiste app? Neem contact op met Willemien. Willemien verzorgt cursussen op maat waarin je leert hoe je de juiste app vindt en deze vervolgens aanpast en implementeert bij de cliënt. Kijk voor meer informatie op ELO bij de cursus ”Gebruik van de iPad als ondersteunend communicatiemiddel”. Voor meer informatie of contact over beschikbaarheid: intern/extern.

Koninklijke Kentalis